ÇEMYO'dan görkemli Akademik Yıl açılışı:

Bu yıl, Kuruluşu'nun 15'inci Yıldönümünü kutlayan ve açtığı yeni bölümler ile öğrenci mevcudunu 800'ün üzerine çıkaran Çerkezköy Meslek Yüksek Okulu, 2009-2010 Akademik Yılı açılışını dün renkli bir etkinlikle gerçekleştirdi. ( Sivil savunma ve İtfaiyecilik Programı açılan yeni bölümler arasıda bulunmaktadır.) Okul öğretim görevlileri ile öğrencileri, Okuldan Belediye Meydanı'na kadar yürürken, Çerkezköy Meslek Yüksek Okulu Müdürü Prof. Dr. Hikmet Ziya Özek de, Atatürk Anıtı'na çelenk sundu

Namık Kemal Üniversitesi Çerkezköy Meslek Yüksek Okulu (ÇEMYO), 2009-2010 Akademik Yılı açılışını dün, görkemli bir yürüyüş ile kutladı.




OKULDAN MEYDANA YÜRÜDÜLER
Kutlama programı kapsamında okul önünde toplanan öğrenciler, daha sonra Çerkezköy Meslek Yüksek Okulu Müdürü Prof. Dr. Hikmet Ziya Özek, Çerkezköy MYO Müdür Yardımcısı Özlem Berkdemir, Yüksekokul Sekreteri Ali Ağbal, Öğretim Görevlileri Gülten Vatansever, Metin Taşkın, Selin Bahar, Ali Maralcan, Gülsüm Turan ile konuk öğretim görevlileri eşliğinde yürüyüşe geçtiler.




600'Ü AŞKIN ÖĞRENCİ KATILDI
Çerkezköy Meslek Yüksekokulu'nun Kuruluşu'nun 15. Yılı ile de bütünleştirilen yürüyüşe, Büro Yönetimi ve Sekreterlik, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Lojistik, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Programı ile Tekstil Teknolojileri Programı öğrencilerinin oluşturduğu yaklaşık 600 öğrenci katıldı. Okul'un bulunduğu Öztrak Caddesi'nde başlayan yürüyüş daha sonra Atatürk Caddesi üzerinden Belediye Meydanı'na kadar devam etti. Öğrencilerin alkışlı yürüyüşüne, yoldan geçen vatandaşlar ile çevre esnafı da alkışlarla destek verdi.



ATATÜRK ANITI'NA ÇELENK SUNULDU
Okuldan Belediye Meydanı'na kadar, öğretim görevlileri ve öğrencilerle birlikte yürüyen Çerkezköy Meslek Yüksek Okulu Müdürü Prof. Dr. Hikmet Ziya Özek, Atatürk Anıtı'na çelenk koydu. Çelenk sunumunun ardından Atatürk ve Aziz şehitlerimiz için bir dakikalık saygı duruşunda bulunup İstiklal Marşı okundu. Çerkezköy Meslek Yüksekokulu Öğretim Görevlileri ve öğrencileri daha sonra aynı güzergah üzerinden okula kadar yürüyerek kutlamaları noktaladılar.

Ahmet SERTKAN
Yangın Uzmanı

Devamını okuyun...>>

YENİ YANMIŞ KULLANILMAZ HALE GELMİŞ BİR YÜRÜYEN MERDİVEN GÖRÜNTÜSÜ

Yürüyen Merdiven Nasıl Çalışır?

Katlar:
Döşeme plakaları bitmiş döşemeyle aynı seviyede olur ve altındaki makine alanlarına erişime izin vermek için ya menteşeli, ya da sökülüp takılabilir yapılır.
Tarak plakası, sabit kat ile hareketli basamak arasındaki parçadır. Tarak dişlerinin basamaklar üzerindeki çıkıntılar arasına girebilmesi için hafifçe aşağı doğru eğimlidir. Tarak dişlerinin ön kenarları çıkıntıların yüzeyinin altındadır.




Sahanlık:
Sahanlık, alt ve üst katlar arasındaki boşluğu birleştiren mekanik bir yapıdır. Sahanlık, esas olarak, tabanda ve üst kısmın hemen altındaki enlemesine kenetlerle birleşen iki yan bölümden oluşan içi boş bir kutudur. Sahanlığın uçları beton veya çelik desteklere dayanır.


BASİT ÇALIŞMA DÜNENEYİ DİYAGRAMI

Raylar:
Ray sistemi sahanlık içinde kurulur ve basamakları sonsuz bir döngü içinde çeken basamak zincirine kılavuzluk eder. İki ray vardır : biri basamağın önü için (basamak tekerleği rayı), diğeri de basamağın arka tekerliği içindir (arka tekerlek rayı). Bu rayların nispi pozisyonu basamakların tarak plakası altından çıkarak merdiveni oluşturmasına ve sonra tekrar sahanlığın içine girmesine sebep olur.
Üst kattaki geri dönüş rayları, basamakları üst kısım etrafında döndürerek tekrar zıt yönde harekete başlatır. Bir üst ray, basamak zinciri kendi üzerinde geri döndürüldüğünde arka tekerleklerin yerinde kalmasını sağlar


SÜREKLİ ÇALIŞAN TARAKLARIN (BASAMAK)ISINMALARINI GÖSTERİR ISI DİYAGRAMI




Yirminci yüzyılın ilk çeyreğinde yürüyen merdivenlerin birçok parçası ağaç ürünlerinden ürtilmekteydi. Bu gün bile Newyork kentinde bazı alışveriş merkezlerinde nostalji yaşansın diye bu ağaç parçalı yürüyen merdivenler kullanılmaktadır.( Macy's Herald Square N.Y ) Elbette bu tip ağaç parçalarına sahip merdivenler günümüzün metal parçalı olanlarına oranla daha yanıcıcı özellik göstermişlerdir.İşte bu agaç parçalı eski model bir yürüyen merdiven birisi 1987 yılında King Cross yangını olarak adlandırılan bir yangında büyük bir trajedi yaşanmasına neden oldu.



LONDRA METROSU KİNG CROSS İSTASYONU YÜRÜYEN MERDİVEN YANGINI FOTO 1 (ÖN GÖRÜNÜM)


LONDRA METROSU KİNG CROSS İSTASYONU YÜRÜYEN MERDİVEN YANGINI FOTO 2 (YAN GÖRÜNÜM)

1987 kasım’ının 18 inde Londra yer altı metrosunun King crooss mevkiinde yürüyen merdiven yanarak 31 kişinin ölümüyle sonuçlanan trajedi yaşanmıştır.
Yangın yağlı aksamlarda tozların-çöplerin-havların birlşmeleri ile kendiliğinden tutuşmuş ve büyük miktarda duman çıkarmaya başlamıştır. Bu da bilet satış salonunu duman ve alevle doldurarak ölüm ve yaralanmalara sebep olmuştur.
İnsanlar önce az miktardaki dumandan fazla etkilenmemişler fakat metro havalandırmasının baca etkisi yapması nedeniyle bol miktarda oksijen ile buluşan yangın çok hızlı büyüyerek ölümcül ısı ve zehirli gazların oluşumuna hız vermiştir.
Olaya 30 itfaiye aracı müdehale etmesine rağmen çok sayıda ölüm olması olayın hemen ertesi günü yöneticileri önlem almaya itmiştir.
Bu elim olayın ardından:İlk etapta
-Tüm yeraltında bulunan ağaç aksamlı yürüyen merdivenler sökülerek yerine metal parçalı olanlar yerleştirilmiştir.
-Tüm metrolarda yeni konuşlandırılan yürüyen merdivenlere otamatik söndürme sistemleri sprinklerler ve otamatik yangın algılama sistemleri konmuştur.
-Tüm kullanıcılar yılda iki kez yangın emniyet eğitimlerine alınmışlardır.
-Tüm yürüyenmerdivenli kısımlar acil durum eervisleri ile ( İtfaiye- Polis - Hastane ) bağlantılı çalışmayı öğrenmişlerdir.
Londra metrosunda kalabalık saatlerde aynı anda 100.000 insan seyehat etmektedir.
Dünyada ise günde 600 000 0000 insan yürüyen merdivenleri kullanmaktadır.
Her gün yeni bir yangın ve kaza olasılığı sadece bu nedenle artmaktadır.



YÜRÜYEN MERDİVEN YANGIN ÇIKIŞ NOKTALARI - NEDENLERİ NELERDİR?
-elektrik kabloları
-elektrik motorları
-halat sistem ve ray sistem yağları
-yağlı sistem üzerin yapışan hav kirleri
-Işıklandırma - aydınlatma sistemi
-Kumanda sistemi
-aşırı yük
-aşırı çalışma
-harici yangınlar
-sabotaj - kundaklama









HER ÜLKE KENDİ İNSANININ DAVRANIŞ ÖZELLİKLERİNE GÖRE ÖNLEMLER ALARAK UYARILARDA BULUNMAKTADIR.

Ahmet SERTKAN
YANGIN UZMANI

Kaynakça:
www.wtc.nist.gov/.../elevators
www.en.wikipedia.org/wiki
www.firerescue1.com
www.gendisasters.com
www.freepatentsonline.com
www.fire.nist.gov




Devamını okuyun...>>

ASANSÖR YANGINLARI DURUM DEĞERLENDİRMESİ

ASANSÖR ÖZELLİKLERİ VE YANGIN ANINDA ASANSÖRLERDE YANGIN KUMANDASI

Asansör, dikey ve yatay* olarak yük ve insan taşımada kullanılan bir araçtır. Asansör, özellikle şehirlerde vazgeçilmez bir araç olmuştur. Şehirlerde gittikçe artan arsa değerleri sonucu daha yüksek binalar yapılması, insanların üst katlara ulaşabilmesi için asansörleri zorunlu kılmıştır. Ayrıca inşaatlarda ve fabrikalarda yük taşıyan asansörler de mevcuttur.
Asansörler olmasaydı kentlerde pek çok insanın barındığı yüksek yapılar ve gökdelenler kurulamaz, birçok sanayi kolu gelişemezdi.
19. yüzyılda bazı maden ocakları ve fabrikalarda, kömür ve gerekli maddelerin taşınmasında yük asansörleri kullanılıyordu. İnsanların can güvenliğini tehlikeye atmayan ilk asansörler 19. yüzyıl ortalarında yapıldı. Bu döneme kadar kentlerdeki yapılar insanların merdivenle yukarı çıkabileceği yükseklikte, en çok beş altı katlı yapılıyordu.
Bu güvenli asansörler buhar gücü ile çalışıyordu. Bu asansörlerde buhar makinesi bir tamburu döndürüyor, asansör kabinini çeken halat da tıpkı makaralı balık oltalarında olduğu gibi bu tamburun üzerine sarılıyordu.
1870-1900 yılları arasında çoğunlukla hidrolik asansörler kullanıldı. Bu sistemde, yarısı yapının en üst katından yere kadar inen, öbür yarısı da temelin altında toprağa gömülü olan çelikten bir silindir asansör boşluğunu oluşturuyordu. Asansörün kabini de bu silindirin içinde aşağı yukarı hareket eden çok sağlam bir çelik pistonun üzerine oturtulmuştu. Silindire basınçlı su pompalandığında aşağıya iniyordu. 1890'dan sonra elektrik motorları yaygınlaşınca hidrolik asansörlerin yerini elektrikli asansörler aldı. Bugün kullanılan asansörlerin hemen hepsi elektriklidir.







1. Regilator
2. Kabin Süspansiyonu
3. Kabin
4. Buton
5. Kapı
6. Kumanda Tablosu
7. Makina Motor
8. Halatlar
9. Kılavuz Rayları
10. Karşı Ağırlık
11. Lastik Tampon

Elektrikli Asansörler
Eski asansörlerde kullanılan halat sarmalı tambur sistemi, buhar makinesi yerine bir elektrik motoruyla döndürülerek bugün de bazı asansörler de uygulanır. Ama elektrikli asansörlerin çoğu artık çekmeli tiptedir. Bu asansörlerde, askı halatlarının bir ucuna asansör kabini, öbür ucuna da kabinin ağırlığını dengeleyen bir karşı ağırlık bağlanmıştır. Askı halatlardan her biri, asansör boşluğunun tepesine yerleştirilmiş bir kasnağın ya da makaranın üzerindeki ayrı bir yive oturur.
Bir elektrik motoruyla çalışan bu makara döndükçe halatları hareket ettirir. Böylece asansör bir yöne doğru yol alırken karşı ağırlık ters yönde hareket eder.
Bugünün asansörleri, kabinin çok hızlı inip çıkmasını ve en üst ya da en alt kat hizasını çıkmasını ve en üst ya da en alt kat hizasını geçmesini önleyen birçok güvenlik düzeneğiyle donatılmıştır. Bu düzenekler çalışmasa bile, asansörün en üst katı geçerek tepedeki aygıtlara değecek kadar yükselmesi olanaksızdır. Çünkü kabin en üst kata ulaştığında karşı ağırlık ,kuyu dibinde bulunan tamponların üzerine oturur böylece halatlar gevşediği için kabini daha yukarı çekemez.
Modern asansörlerden bazıları da pistonlu-elektrikli tiptedir. Bunlar tıpkı eski hidrolik asansörler gibi çalışır, yalnız paslanmayı ve donmayı önlemek için su yerine yağ kullanılır. Silindirin içine elektrikli bir pompayla basılan yağ elektrikli vanalara boşaltılır. Bu asansörler çok yüksek olmayan yapılarda, özellikle de ağır yüklerin kaldırılması için fabrikalarda ve uçak gemileri ile otomobil yıkama-yağlama istasyonlarının yükseltici platformlarında kullanılır.

Elektronik Denetimli Asansörler
Elektrikli asansörlerin yaygınlaşmasından sonra bile, asansörün iniş çıkışını denetlemek ve kabin kapılarını açıp kapatmak için uzun süre asansör görevlilerine gerek duyuldu. Yolcuların kabindeki düğmelere basarak asansörü kendi kendilerine çalıştırabilmeleri 1890'lara rastlar. Başlangıçtaki küçük kabinli ve çok yavaş olan bu asansörler ancak konutlarda ya da az sayıda insanın girip çıktığı birkaç katlı iş hanlarında kullanılabiliyordu.
Elektronik bilimi ilerledikçe, işlek yapılarda kullanılan hızlı asansörler için otomatik denetim sistemleri geliştirildi. Bu otomatik elektronik aygıtlar, birkaç asansörü olan yapılarda aynı zamanda görev dağıtımı yapan bir "komuta tablosu" işlevini görür. Bu aygıtlar verilen programa uygun olarak asansörlerin iniş çıkış yönünü yolcu trafiğine göre düzenler. Yaklaşık 30 yıldır yüksek yapılardaki asansörlerin çoğu tam otomatiktir. Bu asansörler insan eliyle denetlenen asansörlerden çok daha verimli, hızlı ve güvenilirdir.

Otomatik Asansörler
Otomatik asansörlerin kabininde, kapının bir ya da iki yanında yerleştirilmiş bir panelde yapının her katı için numaralı bir düğme bulunur. Asansöre binen kişinin yapacağı tek şey çıkmak ya da inmek istediği katın düğmesine basmaktır. Sonradan binen yolculara asansörün hangi katta duracağını haber vermek için, basılan düğmenin içinde bir ışık yanar. Düğmeye basıldıktan sonra çok kısa bir süre sonra kapılar otomatik olarak kapanır ve asansör kendiliğinden harekete geçer. Duracağı kata yaklaşırken de gene otomatik olarak yavaşlar ve kat kapısıyla aynı düzeye geldiğinde durur. Asansör yukarı çıkarken, yapının koridorlarındaki asansör kapılarının yanında bulunan panelin çıkış düğmelerine basan başka yolcuların bulunduğu katlarda da durur. Aşağı inerken de iniş çağrılarına yanıt verir. Otomatik denetim düzeneği bütün çağrıları sırayla yanıtlamak üzere belleğinde sakladığı için, aynı iniş ya da çıkış sırasında asansörden çok sayıda yolcu yararlanabilir.
Asansör kat düzeyine gelip durduğunda kapılar otomatik olarak açılır; yolcuların bütün iniş çıkışları bitince de yavaş yavaş kapanır. Tüm kapılar kapanırken iki kanadın arasında bir yolcu kalmışsa, elektronik bir aygıt bu durumu saptayarak kapıların yolcuya çarpmadan durmasını sağlar. Ama bu yalnızca bir anlık bir duraklamadır. Eğer herhangi birisi kapıları zorlayarak açık tutmaya çalışırsa, kapı kanatları aradaki yolcuyu hafifçe iterek uzaklaştırır ve asansörün yoluna devam etmesini sağlar.

Asansörlerin Programlanması

Çok sayılı asansör sistemi.
Çok sayıda asansörü olan yüksek yapılarda bütün asansörlerin çalışması bilgisayarlara bağlı otomatik aygıtlarla yönlendirilir. Bu aygıtlar, asansörlerin iniş çıkışlarını yolcu trafiğine göre düzenleyecek biçimde programlanmıştır. Çok işlek bir yapıda sabah ve akşam saatleri arasındaki yolcu trafiğinin akışına uygun olarak genellikle altı ayrı program uygulanır. Günün erken saatlerinde insanlar işyerlerine yetişmek için acele ettiklerinden asansörlerin çoğu çıkış yönüne çalıştırılır. Sabahın geri kala bölümünde çıkış ve inişler dengelidir. İnsanların öğle yemeğine gittiği saatlerde inişler, öğle yemeğinden dönüşte çıkışlar daha yoğundur. Sonra yine uzun bir süre inişler ve çıkışlar dengelenir. İş günün bitiminde asansörlerin çoğu bu kez iniş yönünde çalışacak şekilde programlanır. En sonunda, gece hizmetine ayrılan bir ya da iki asansör dışında elektronik sistem bütün asansörleri otomatik olarak durdurur.

ASAÖNSÖR YANGIN ÇIKIŞ NOKTALARI - NEDENLERİ NELERDİR?
-elektrik kabloları
-elektrik motorları
-halat sistem ve ray sistem yağları
-yağlı sistem üzerin yapışan hav kirleri
-aydınlatma sistemi
-Kumanda sistemi
- aşırı yük
-aşırı çalışma
-kovan içinde yanıcı gaz birikimi ( Doğal gaz v.b )
-harici yangınlar nedeniyle ısı gaz birikimi
-sabotaj - kundaklama





ASANSÖRLERDE YANGIN KUMANDASI.

Alman Mühendisler Birliği (Vcrein Deutscher ingenicurc) 12 aylik bir çalışma neticesinde "VDI 601 7 Yangında Asansörlerin idaresi" adı altında bir yönetmelik yayınlamıştır.Bu yönetmelik yangın uzmanlarının, asansör planlayıcılarının, tesis ve hizmet uzmanlarının, asansör kumanda sistemleri imalatçılarının, montaj bakim ve servis uzmanlarının müşterek çalışmaları ile ortaya çıkmıştır. Bcuth-Verlag tarafindan yayınlanan yönetmelikte, yangın halinde, asansörlerin kumandası için açık tavsiyelerde bulunulmaktadır. Ayni zamanda sorumluluklar ve devamlı kontrol edilmesi gereken önlemler gösterilmektedir.
Böylece inşaat müteahhitlerinin, planlayıcılarını, asansör montaj ve bakımcılarını, kontrol organizasyonlarını ve yetkili mercilerin karar almalarını kolaylaşmaktadır. Böylece Almanya’da halen mevcut olan muhtelif birbirinden farklı yangın yönetmeliklerinin ortadan kaldırılması mümkün olabilecektir. Eğer Türkiye'de ayni yönetmelik yürürlüğe sokulabilirse, bugün muhtelif belediyelerin yangın yönetmeliklerinde asansör ile ilgili kısımlar ile asansör standart inin çelişen maddelerini belli bir uyuma sokma sansı elde edilmiş olacaktır. Ana fikirler ve hedefler Bütün binalar, yani meskenler, is merkezleri, idari binalar ve endüstri binaları öyle inşa edilmelidirler ki bir yangın veya asansör kuyusuna duman dolması halinde, bina sakinlerinin (asansörleri kullananlarda dahil olmak üzere) kurtarılması mümkün olabilsin. Yangında en sık rastlanan problem, kurtarma ekiplerinin binaya gelişinde, asansörlerin ne şekilde kullanılacağını açık ve çabuk bir şekilde bilmemeleridir.
Buna, binada bulunanların bu durumlarda asansörleri kullanarak kaçmaya çalışmaları da eklenmektedir. Bu sebepten ötürü, uzmanlar geçerli olan bir acil durum planı hazırlamışlardır. Bunun için ilk şart yangının veya kuyuya duman dolmasının, mümkün olduğu kadar erken öğrenilip, yangın kumanda sistemine bildirilmesidir. Yangın bildirme sistemi, yangını, kurtarma ekiplerine bildirirken, kumanda sistemi de tehlikede olan asansör kabininin önceden tespit edilmiş bir kata (statik yönlendirme) veya yangının durumuna göre uygun ve emniyetli herhangi bir kata getirir (dinamik yönlendirme). 6017 sayılı yönetmelik, bütün şahıs ve servis asansörleri için geçerlidir.
Yangın asansörleri ve yük asansörleri için geçerli değildir.
"81-72 Yangın Asansörleri"ve "'81-73 Yangın Halinde Asansörlerin isletilmesi" isimli Avrupa Standartları’nın da tamamlayıcısıdır. Gaye ve etkileri Yönetmeliğin gayesi, bina planlayıcılarına, asansör montaj ve bakim firmalarına, güvenlik firmalarına ve yetkili mercilere (mesela itfaiyeye), asansörü, yangın durumunda kabinlerin tehlike bölgesinden uzaklaşmasını sağlayan veya o bina için hazırlanmış olan yangın kurtarma sisteminde, tespit edilmiş olan kata getirecek kumanda sisteminin konması sureti ile yardımcı olmaktır.
Yönetmeliğe göre yangındaki kumanda sisteminin fonksiyonları daha planlama safhasında da tespit edilmelidir. Ayrıca yönetmelikte de yangın kumanda sisteminin bina otomasyon sistemi veya ilişkili öteki sistemler ile irtibatı muhakkak kurulmalıdır. Tesis edilen emniyet sisteminin, kanunlara, standartlara ve yönetmeliklere uygunluğu ve bakim, kontrol ve revizyon periyotlarına uygunluğu sağlanmalıdır. Bu, pratikte;
- Duran bir kabinin hemen ve hiç durmaksızın ana durağa gitmesi ve orada hareketsiz kalması veya
- Hareket halindeki bir kabinin hemen ve hiç durmaksızın ana durağa gitmesi ve orada hareketsiz kalması demektir.
Bir kabinin hareketsiz kalmasının manası - Kabinin açık kapılar ile durması ve - Asansörün normal çalışma için kullanılamayacak olduğudur.
Statik ve Dinamik Yangın Kumandası Kabinin yollanacağı Ana Durak (bazen yangının durağı olarak da isimlendirilir) ya önceden sabit olarak tespit edilir ki, bu statik ana durak tespitidir, mesela giriş katı gibi, ya da ana durak, yangın halinde de tespit edilebilir ki, buna da dinamik ana durak denir. Ana durağın daha yangın tarafından erişilmemiş bir kat olması lazımdır. Önceden ana kat tespit edilmesinin bir tehlikesi de vardır: ‘Yangının hüküm sürdüğü bir kata, kabinin, o kat ana kat olduğu için otomatik olarak gitmesi’. Bu rizikoyu asgariye indirmek için yangının yayılmasına bağlı olarak seçilmiş değişken ana kata (dinamik yangın kumanda sistemi) kabinin yönlendirilmesi mümkündür, bunun için ‘yangın bildirme Tertibatı’nın yangının hangi katta veya binanın hangi bölümünde olduğunu tespit edebilmeyi ve; -Yangın kumanda sisteminin bu bilgileri alması, sağlıklı olarak işlemesi ve asansör kumanda sistemine ulaştırması gerekmektedir.
Hangi sistem kullanılırsa kullanılsın, Yangın Kumanda Sistemi binayı ve içindekileri yangından korumak için binanın yangın stratejisinin en önemli temel taşlarından biridir.
Bu sistem aynı zamanda yangın anında kabin içinde hareket halinde olan yolcuların sağlıklı bir şekilde kurtulmalarını sağlar. Ayni zamanda bu sistem yangın anında asansörlerin bilinmeden kullanılmasına veya harekete geçirilmesine de mani olur.
Genişletilmiş Statik Yangın Kumanda Sistemi Bilhassa yangın uzmanlarınca, şimdiye kadar ortaya çıkan çözümlere yapılan tenkitler neticesinde. “Genişletilmiş Statik Yangın Kumanda Sistemi” ortaya çıkmıştır. Bu konudaki tek şart, tespit edilen Ana Katta bir otomatik duman ve yangın sensörünün mevcut olmasıdır. Bu sistemde mevzubahis sensör yangın veya dumanı tespit edince, kabin genelde bir üst katla, istisnai hallerde ise alttaki katta durdurulmakla ve açık kapılarla hareketsiz hale getirilmektedir. Sistemin gerçekleştirilmesi halinde neticeler Statik Yangın Kumandası, itfaiye, hemen binanın girişinde, asansörlerde kimsenin mahsur kalıp kalınmadığının görülebilmesi ve mahsur kalanların yardımına vakit kaybetmeksizin koyulabilmesi gibi avantaj sağlanmaktadır.
Bu durumda itfaiye muhtemelen asansörlerde mahsur kalmış kişileri arama ve kurtarma gibi zahmetli bir isten kurtarmış olmaktadır. Asansörlerin ana giriş katında durdurulmasıyla genelde asansör kullanıcılarının serbestçe, zaten itfaiye tarafından ilk emniyete alınan girişten, binanın dışına kaçması mümkün olmaktadır. Böylelikle yangın durumunda insanların kendi imkânları ile kurtulması da sağlanmaktadır. Bu konu bilhassa sakat ve engelli insanlar için çok mühimdir. Statik Yangın Kumandası, yangın bildirme sistemi vasıtası ile veya bu sisteme bağlanmış bir ek sistem tarafından da harekete geçirilebilir. Bilhassa kuyu içine monte edilmiş duman sensörleri, yangın bildirme sisteminin ana elamanlarından sayılabilir. Ayrıca, Statik Yangın Kumandası, portatif el yangın bildirme aletleri vasıtası ile de harekete geçirilebilir.
Dinamik Yangın Kumandası’nın ilk şartı, binada Avrupa Standartları’na uygun bir yangın bildirme sisteminin mevcut olmasıdır. Bu sistem ile en azından her katta asansör önlerinin otomatik yangın ve duman sensörleri ile kontrol edilmesi sağlanmalıdır. Bu şekilde, sensörlerin bir yangın veya duman ihbarı vermesi halinde, tehlikenin mevcut olduğu katta asansörün durması ve kapılarını açması önlenmiş olacaktır. Genelde, asansör kabini Dinamik Yangın Kumandası’nda, çıkışa en yakın ve emniyetli olan, önceden belirlenmiş olan katta duracaktır.
Eğer en yakin katta bir yangın veya duman ihbarı verilmiş ise o zaman bir sonraki, tehlikeden uzak, önceden belirlenmiş bir katta duracak ve kapıları açık, hareketsiz kalacaktır. Burada, dışarıya direkt çıkışı olmayan katların ana kat olarak uygun olmadığını ifade etmek gerekir. Netice Bu yeni yönetmelik ile yangın kumanda teknolojisi aktüel bir hale getirilmektedir. Böylece asansörün planlanmasında, montajında ve isletilmesinde payı olan herkes için yangın durumunda son derece faydalı bir yol bulunmuş oldu.
Ama, aynı kalan ve hiç değişmeyen olan en önemli faktör, insanların yangın ve duman tehlikesi karşısındaki davranışlarıdır, aşağıdaki tespitlerin muhakkak yapılması gerekmektedir:

- Sükuneti muhafaza etmek
- Kim yangını bildirecek ?
- Nereye bildirecek ?
- Ne vuku buldu ?
- Nerede vuku buldu?
- Kaç yaralı var?
- Hadise ne zaman başladı?


YANGIN ANINDA ASLA ASANSÖR KULLANMAYIN!
YANGIN ANINDA ASANSÖRDE İSENİZ TÜM DÜĞMELERE BASIP ASANSÖRÜN DURDUĞU İLK KATTA İNİN VE YANGIN EN YAKIN MERDİVENLERİNE YÖNELEREK ORADAN KAÇIN.

Geriye, önceden alınmış olan tedbirler ile bu durumların en az zararla atlatılmasını temenni etmek kalmaktadır. Öbür yandan yönetmelik, titiz bir danışmanlık, iyi bir dokümantasyon ve asansörün montajını ustalıkla gerçekleştirilmesi halinde tesisi planlayanlara ve bakımını yapanlara çok yardımcı olacaktır.
Zira bu suretle yangından sonra muhtemel bir tazminat talebini karşılamak için bu yönetmeliğe dayanarak önceden bir ürün sigortası yapmak da mümkün olacaktır.


AHMET SERTKAN
YANGIN UZMANI

KAYNAKLAR:
www.elevator-world.com
www.formasasansor.com
www.en.wikipedia.org
www.cms.firehouse.com
www.fire.nist.gov
www.huntertownhistoricalsoc.org







Devamını okuyun...>>

su sisi uygulamalarının faydaları

TÜYAK SEMPOZYUMUNDA ÇOK DEĞERLİ İTFAİYECİ KARDEŞLERİMLE BİRLİKTE OLMA VE TANIŞMA FIRSATI BULDUK.SAKARYADAN, BURSADAN,TEKİRDAĞDAN,KOCAELİNDEN,MERSİNDEN..
GENÇ KARDEŞLERİMDE MÜTHİŞ PIRILTILAR VAR.UZAKTAN GÖRÜNÜYOR.
TÜMÜ İYİ İŞLER YAPMA VE ÖĞRENME PEŞİNDE.GURUR DUYDUM.ONURLANDIM.GELECEĞİMİZ EMİN ELLEDE BUNU BİLİN.ONLAR ÇOK AZ BİLGİYİ BULABİLMEK ADINA YOLLARA DÜŞÜP KENDİLERİNİ AŞMAYA ÇALIŞIR İKEN BU MESLEYE İVME KAZANDIRACAKLAR.
ONLARDAN BİRİ; PIRIL PIRIL BİR GENÇ KARDEŞİMİZ MUHAMMED ÖYLE ÇOK PROJELERİ VAR Kİ BİRAZ DESTEĞE BAKIYOR. ÇOK İYİ İŞLER YAPACAK.
YAŞAYIP ÖĞRENDİKLERİNİ DERİNLEMESİNE İRDELİYOR.
ONA ÖĞRETİLMEYENLERİ O BULUP ÇIKARIYOR.SUYUN VE DOĞAMIZIN KIYMETİNİ BİLİYOR.
GERÇEK BİR İTFAİYECİ PROFİLİ.
BAZI KONULARI BİLMEMESİ, YENİ ÖĞRENMESİ ONUN DEĞİL BİZİM BİZLERİN SUÇU.
ONLARA BİLĞİ VERMEDE ASIL BİZ YETERSİZ KALMIŞIZ.
BANA HEMEN BİR İLETİ YOLLAMIŞ BAKIN NELER DİYOR.


"GELECEKTE 1 NUMARALI DOĞAL SÖNDÜRME MADDESİ SU HAKKINDA KAFA YORMUŞ VE DOĞRUYU BULUP ÇIKARMIŞ.(GERÇEKTEN DE NE OZONU DELER,NEDE TOPRAGI HAVAYI KİRLETİR.) A.S"

Ahmet bey Tüyak sempozyumunda görüşmüştük size bir konudan bahsetmiştim onu metine döktüm uygun görürseniz sitede yayınlarsanız sevinirim.

Günümüzde, su en çok kullanılan söndürme maddesi olarak görülmektedir. Özel söndürme maddelerinin çok olmasına rağmen su her zaman ana söndürme maddesi olarak kalacaktır. Çünkü yangınların %90’ ı A Sınıfı yangınlardır.

Söndürme maddelerinin seçimi, yanıcı maddenin türüne göre değişkenlik gösterir.
Yanlış seçilen söndürme maddesi gereksiz zaman kaybına ve yangının yayılmasına neden olur. Aynı zamanda yanlış su işleme şeklide gereksiz su israfı ve zaman kaybına neden olur.











Şimdi bunu açıklamaya çalışalım.
Su işleme söndürme yöntemleri :
1- Direk (Tam Jet)
2- Pülverize (Sprey Jet)
3- Sisleme (İnce Sprey )
4- Derinlemesine nüfuz
5- Perdeleme

Günümüzde yukardaki resimlerde görüldüğü gibi turbo lanslar yardımı ile suya istediğimiz şekli verebiliyoruz. Direk atış yöntemini sadece yangının merkezine yaklaşamadığımız durumlarda kullanalır. Onun dışında pülverize yöntem tercih edelir Çünkü Direkt uygulamada suyun buharlaşma etkisi ve dolayısı ile ısı emilmesi azalır.



LANS İLE SU SİSİ UYGULAMASI FİLMİ
( Direk atış ile müdahalelerde suyun ancak % 10 buharlaşmaktadır.)
Basınçlı şekilde işlendiğinden dolayı hasarlara neden olabilmektedir
Ayrıca suyun fazla kullanılması ile çökme tehlikesi olabilir
Pülverize yöntemde ise Suyun çok küçük parçalara ayrılması nedeni ile buharlaşma ve ısı alımı çok fazladır.
Diğer uygulamalara göre çok az su kullanılır. Hasar çok az olur.

Yani sözün özü direk atışla 2 ton su ile söndüreceğiniz bir yangını pülverize yöntemle
1 ton su ile rahatlıkla söndürebilirsiniz.

Muhammed Canlı
İstanbul itfaiyesi
Eğitim Merkezi Eğitmeni



Değerli kardeşim Muhammed ÇOK ÖNEMLİ bir noktayı hatırlatıyor.
Bizlerden neredeyse 100 yıl önce Avrupada Almanlar 1930 lu yıllarda bu faydayı görmüşler.
susisi nin patentini dahi almışlardır.Aşağıda buna dair bir çok belge ile karşılaşacaksınız.
Genç İtfaiyecilerimiz araştırıyor; ama aslında onlara yıllar önce bu bilgileri sunacak büyüklerimiz çok üzülerek söylüyorum olmadı.
Kaşke araştırma yapan bunları bize sunan büyüklerimiz olsaydı.
Bizlerde bu gün buradan daha farklı bilgileri sunuyor olsaydık.
Su sisi hakkında daha fazla bilgi ve belgeyi sizlere daha ileride sunacağım.




ALMAN SUSİSİ PATENT ONAYI ( 13 kasım 1930 )


SU SİSİ (WATER MİST) NEDİR?

Su yangınla mücadelede kullanılan en eski ve en yaygın söndürücüdür. Su yüksek ısı soğutma kapasitesi ile buharlaşma ısısı nedeniyle önemli bir söndürücüdür. Klasik sulu söndürme sistemlerinde büyük damlalar ve düşük soğutma yüzeyleri nedeniyle çok miktarda su gereksinimi ve söndürülecek malzemenin sudan etkilenmesi dezavantajları vardır. Su sisi uygulamaları klasik sulu söndürme sistemlerine göre çok az miktarda su gereksinim duyarlar.

Sprinkler sisteminde 1 lt su ile 2 m2 lik bir koruma yüzeyi oluşturabilir oysa su sisi uygulamasında 1 lt su ile 200m2 lik bir koruma yüzeyi oluşturabilir.

Su sisi uygulamalarında 85-200 bar basınçlandıran su özel nozullar ile pulverize edilirek yüksek hızda boşaltılır.

-Oksijen seviyesi %12-15 seviyelerine düşerek INERT gazlar gibi boğma etkisi yaratır
Son yillarda kullanim alanlari ve referanslarinda ciddi artislar kaydedilen Su Sisi Söndürme sistemleri, artik birçok uygulamada tercih sebebi olmaktadir. Temiz gazlara benzer olarak, yangin kaynagindaki isi enerjisini absorve etme özelliigi ile yanginlari söndürmektedir. Silindirler 200 bar basinçli Nitrojen gazi ile doludur. Yardimci silindirlerde saf su bulunmaktadir. Pilot silindirdeki Nitrojen gazi yardimci silindirlere yönlenir ve içindeki suyu basinçlandirarak söndürme yapilacak ortamdaki nozullara yönlendirir.


Su sisi söndürme sistemi avantajları

** Ekonomik söndürücü maliyeti ve test edilebilirlik
** Ekolojik söndürme maddesi
** İnsan bulunan ortamlarda güvenle kullanılabilir, oksijen seviyesini düşürmez.
** Elektrik iletmez (de-iyonize)
** Yanıcı sıvılarda etkin söndürme
** Açık alanlarda ve lokal alanlarda uygulanabilir.
** Radyant ısı transferini absorbe ederek yangının diğer mahallere taşınmasını engeller
** Yangın ürünü zehirli gazların, suda çözünerek zararsız hale gelmesini sağlar

Sistemin Kullanim Alanlari

Türbin jeneratörler,
Emergency jeneratörler,
Yakit pompalari, yakit tanklari, yaglama yagi tanklari,
Motor test odalari, bremse odalari,
Elektrostatik kaplama, daldirma, temizleme proseslerinin yer aldigi tüm endüstriyel alanlarda,
Hidrolik pompa odalari,
Özel uygulamalar,
Tünel yanginlarinda.



SU SİSİ UYGULAMASI VE SUSİSİ NOZUL ÜRETİMİ







GÜNÜMÜZDE SUSİSİ BAŞLIKLARI















1930 LU YILLARDA SUSİSİ İŞLEME ECHİZELERİ,CİHAZLAR VE BAŞLIKLAR.

Devamını okuyun...>>