Çok değerli yol arkadaşım 30 yıllık dostum, kardeşim, yaverim,aynı zamanda hocam İsmail Yazan en çok sorulan sorulara net yanıtlar verdiği çalışmasını ricam üzerine yayınlamak üzere göndermiş bulunmakta.Ben çok faydalı buldum. Sizlerin de yararlanmanız için yayınlıyorum.

O.S.B. LERDE YANGIN AMAÇLI RUHSATLANDIRMA SÜRECİ:

Yasaları ve mevzuatları iyi anlamak, yorumlamak ve en uygun şekilde uygulanırlığını sağlamak gerekir. Özellikle OSB’lerde yangın güvenliği ile ilgili standartların belirlenmesi, uygulanması yaşanacak can ve mal kaybına yönelik yangınların azaltılması için önemlidir.

Bir işletmenin üretime geçebilmesi için yasal olarak alınması gereken bazı izinler vardır. Bu izinlerden biri de işletme tarafından talep edilen ve itfaiye tarafından verilen yangın ve patlamalara karşı yangın güvenlik önlemlerinin alındığına dair “itfaiye rapor”udur.

Bu belgenin amacı, insanlar tarafından kullanılan yapı, bina, tesis ve işletmelerin kullanımı sırasında çıkabilecek yangınların, yangınlarda can ve mal kaybını en aza indirilerek söndürülmesini sağlamaktır.

Yangın yeterlilik belgesi ile ilgili yasal mevzuatlar

Organize Sanayi Bölgesi’nde yatırım yapacak kuruluşlar, tesis inşaatına başlamadan önce, proje aşamasında ve deneme üretimine geçtiğinde “Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik“ hükümleri, Yangın ve Doğal Afetlerden Korunma Yönergesi, İşçi Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatları ve TSE standartlarına teşkil edecek şekilde GSMY (Gayri Sıhhi Müesseseler Yönetmeliği) uyarınca bağlı bulunduğu İtfaiye Müdürlüğü’nden OSB Uygulama Yönetmeliğinin 128.maddesine istinaden gerekli izinleri almak zorundadır.

Yangın Yeterlilik Belgesi Süreci: Yangın yeterlilik belgesi süreci iki aşamadan geçmektedir.
Bunlar;

1.Proje ve İnşaat Aşamasında Uygunluk

Yapılacak tesise ait yangınla ilgili projeler, üretim dalı, ham ve mamul madde isim ve tahmini miktarlarını içeren bilgiler ve tesisin sektörel yapısına göre projede belirtilen yangın güvenlik önlemlerinin yeterli hale getirilmesi ile inşaata başlanabilmesi için, itfaiye Müdürlüğünce uygunluk belirtilir.




Bu aşamada; ilgili standartlara ve Binaların Yangından Korunması Hakkındaki Yönetmeliğe göre uygunluğu kontrol edilir. Kontrol sırasında aşağıdaki soruların cevapları aranır;

Tesislerin elektrik, yangın, tesisat, mekanik projeleri ayrı olarak hazırlanmış mıdır?
Bir kat alanı 2000 m2’den fazla olan katların tahliye projeleri mimari projelerden ayrı olarak hazırlanmış mıdır?
İşletmece projenin son şekli bir kitapçık halinde İtfaiye Müdürlüğü’ne verilmiş midir?
İşletme riskine göre standartlara uygun paratoner tesis edilmiş midir?
İşletme sektörel yapısına uygun olarak yangın suyu stoklayacak şekilde depo/tank yapılmış mıdır?
İşletmelerde bulunan yangın su tankları, işletme elektrikleri kesilse dahi yangın hidrantlarını besleyecek ek kaynaklarla donatılmış mıdır? (Jeneratörden direk beslemeli tulumba/pompa veya motopomp gibi)
Tesis dışını ring yapacak şekilde sabit sulu yangın hattı ve standartlara uygun yangın hidrantları ile donatılmış mıdır? Bina içlerine ise yangın dolapları konulmuş mudur?
Yangın dolapları standartlara uygun mudur? Yangın dolapları yerleşimi çıkış kapılarına yakın ya da aynı hacimde bulunan iki dolap arası mesafe 30 metreden fazla olmayacak şekilde düzenlenmiş midir?
Tesis, ilgili yönetmelik ve standartlara uygun yangın algılama ve alarm/ikazlı erken uyarı sistemi ile donatılmış mıdır?
Tesis kapalı alanları, sektörel yapısına ve standartlara uygun olarak sprinkler vb. otomatik söndürme sistemi ile teçhiz edilmiş midir?
Bilgi işlem merkezlerine, standartlara uygun önlemlere ilaveten, tercihen gazlı otomatik söndürme sistemi yapılmış mıdır?
Arşivlerde alınacak önlemler ile ilgili standartlara uygunluk sağlanmış mıdır?
İşletmelerde yapılacak elektrik tesisatları ilgili yönetmelik ve standartlara uygun mudur?
Kazan dairesi ve yakıt tankının standartlara uygun olması sağlanmış mıdır?
Garaj/otopark ile ilgili alınacak önlemler de standartlara uygunluk sağlanmış mıdır?
Tesis etrafı sürekli araç trafiğine açık mıdır? Ring sağlanmış mıdır?
Tehlike sınıfına giren maddelerle ilgili emniyet mesafelerinin uygunluğu sağlanmış mıdır?
Yemeği işletmede pişirecek tesisler için bir anda 100 den fazla kişiye hizmet verecekse otomatik baca/davlumbaz söndürme sistemi yapılması ve ocaklarda kullanılan gazın özelliklerine göre gaz algılama, gaz kesme ve uyarı tesisatı kurulması sağlanmış mıdır?
Sektörel ve proses şekline uygun olarak havalandırma, alev/duman yönlendirme sistemleri ve damperleri kurulmuş mudur?
Personel tahliyesinde, acil aydınlatma ve kaçış yollarının yeterliliği ve uygunluğu sağlanmış mıdır?

Projeler; Bölge İtfaiye Müdürlüğünün uygun görüşü alındıktan sonra onaylanarak uygulanır.



2.Deneme Üretimi ve Sonrasında Uygunluk:

Makine yerleşim aşamasında, İtfaiye Müdürlüğü’nce tesis ve ünitelerin yangın risk analizi yapılarak projede tespit edilen sabit sistemlere ilaveten bulundurulacak seyyar yangın söndürme malzemeleri belirlenir. Alınacak önlemler ve personel koruyucu teçhizat vb. malzeme ve ekipmanlar raporlandırılarak uygulanması/tamamlanması için rehberlik edilir.

Bu bölümle ilgili hususlarda yapılacak çalışmalar, işletme belgesine esas teşkil eden yangın ve patlamalara karşı alınan önlemler için “Yeterlilik Belgesi”nin alınması/verilmesi ile ilgili işlemleri kapsamaktadır.




İşletme tarafından “Acil Durum Planı” adı altında “Yangınlardan Korunma, Doğal Afetlerden Korunma” bölümleri “Yangın ve Doğal Afetlerden Korunma Yönergesi” ne uygun olarak, her vardiya için acil durum ekipleri kurulur, sorumluları belirlenir.
Tesiste görevli tüm personele yönelik yangın güvenliği ile ilgili İtfaiye Müdürlüğü’nce tesiste uygun bir yerde teorik ve pratik eğitim verilir. Acil Durum Planı’nda yer alan, acil durum ekiplerinde görev alan personele yine İtfaiye Müdürlüğü’nce Ekip eğitimi verilir.
Acil Durum uygulamaları kapsamında işletmede en az yılda 1 kez söndürme ve tahliye tatbikatı yapılır.
Yangın sistem ve malzemelerin sürekli kullanılırlığını sağlamak üzere, TS EN normlarına uygun periyodik bakım-tutum uygulanmaları sağlanır.
Tesisteki yapıların tamamlanması veya geçici olarak bir bölümünün kullanılma talebi durumunda, o bölümdeki, bütün eksik ve aksaklıkların tamamlanmış olduğu, yerinde görülüp tespit edildikten sonra İtfaiye Müdürlüğünce o işletme için Yangın ve Patlamalara karşı alınan tedbirlerin yeterliliği belgelendirilir.
Fiktif depo (karantina) açmak/kurmak isteyen işletmeler için İtfaiye Müdürlüğünce yalnız fiktif depoyu kapsamak üzere, yangın güvenliği ile ilgili yukarıdaki esaslar dahilinde gereken önlemlerin alınmasını müteakip fiktif depo yangın yeterlilik belgesi tanzim edilir.
Yeterlilik belgeleri tesis yerleşim planlarında yapılacak kullanım değişiklikleri, üretim değişiklikleri, ham ve mamul madde depolama değişiklikleri, firma isim değişiklikleri, ilave yapı/bina vb. tadilatlar sonrasında üç (3) ay içerisinde yenilenmek zorundadır.
Üst madde dışında “Yangın ve Doğal Afetlerden Korunma Yönergesi” hükümleri gereğince yangın ve patlamalara karşı alınan önlemler için yeterlilik belgesi, her dört (4) yılda bir yenilenir.





Ruhsatlandırmada itfaiyeye neden ihtiyaç duyulmuştur?
Yasal prosedürler doğrultusunda yangın önlemlerinin alınması ve aldırılması zorunludur. Yangın ve patlamalara karşı önlemlerin alındığını belgelendirmek zorunluluğu ise bu önlemleri kontrol ile görevlendirilen itfaiyelere verilen bir yaptırım gücüdür. Kaderci bir toplum anlayışımızdan da kaynaklanan ve yangın güvenliğine karşı aşırı boş vermişlik ve vurdumduymazlığın en çarpıcı örnekleri ile yaşandığı ülkemizde bu yatırım gücü de olmasa tedbir almak ta aldırmak ta mümkün olmazdı.

Sonuç

Bu yazıda sadece itfaiyenin uygulamalarından bahsedilse de “Binaların Yangından Korunması Hakkındaki Yönetmelikte” belirtildiği gibi, projelendirmesinden, yapı inşasında yer alan kurum, kuruluş ve şahıslara, işletmenin sahibinden, çalışanlarına hatta çevre işletmelere dahi yangın güvenliğini sağlamada büyük sorumluluk düşmektedir.

Binaların Yangından Korunması Hakkındaki Yönetmelik Şöyle Diyor;

İKİNCİ BÖLÜM
İlkeler, Görevler, Yetkiler, Sorumluluklar ve Yasaklar

İlkeler

MADDE 5- (1) Projeler, kanuni düzenlemeler yanında, yangına karşı güvenlik bakımından bu Yönetmelikte öngörülen şartlara uygun değil ise yapı ruhsatı verilmez. Yeni yapılan veya proje tadilatı ile kullanım amacı değiştirilen yapılarda bu Yönetmelikte öngörülen esaslara göre imalat yapılmadığının tespiti hâlinde, bu eksiklikler giderilinceye kadar binaya yapı kullanma izin belgesi veya çalışma ruhsatı verilmez.

(2) Tasarımcılar tarafından, bu Yönetmelikte hakkında yeterli hüküm bulunmayan hususlarda ve metro, marina, helikopter pisti, tünel, stadyum, havalimanı ve benzeri kullanım alanlarının yangından korunmasında Türk Standartları, bu standartların olmaması hâlinde ise Avrupa Standartları esas alınır. Türk veya Avrupa Standartlarında düzenlenmeyen hususlarda, uluslararası geçerliliği kabul edilen standartlar da kullanılabilir.

(3) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında proje ve yapım ile ilgili konularda tereddüde düşülen hususlar hakkında Bayındırlık ve İskân Bakanlığının, diğer hususlar hakkında ise İçişleri Bakanlığının uygulamaya esas olacak yazılı görüşü alınarak bu görüşlere göre işlem yapılır.

Görev, yetki ve sorumluluk

MADDE 6- (1) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasından;

a) Yapı ruhsatı vermeye yetkili idareler,

b) Yatırımcı kuruluşlar,

c) Yapı sahipleri,

ç) İşveren veya temsilcileri,

d) Tasarım ve uygulamada görevli mimar ve mühendisler ile uygulayıcı yükleniciler ve imalatçılar,

e) Yapı yapılmasında ve kullanımında görev alan müşavir, danışman, proje kontrol, yapı denetimi ve işletme yetkilileri,

görevli, yetkili ve sorumludur.

(2) Yangın söndürme ve algılama, duyuru ve acil aydınlatma gibi aktif yangın güvenlik sistemlerinin yeterli olmamasından; projenin eksik veya hatalı olması veya standartlara uygun olmaması hâlinde proje müellifleri ve yapımın eksik veya hatalı olması veya standartlara uygun olmaması hâlinde ise müteahhit veya yapımcı firma sorumludur. Sistemin uygun çalışmaması işletmeden kaynaklanıyor ise, işletmeci kuruluş doğrudan sorumlu olur. Yangın güvenlik sistemlerinin yaptırılmasının gerekli olduğu yapı sahibine yazılı olarak bildirildiği hâlde, yapı sahibi tarafından yaptırılmamış veya standartlara uygun yaptırılmamış ise, yapı sahibi sorumlu olur.

(3) Bu Yönetmelik hükümlerine uyulmaması sebebiyle meydana gelen yangın hasarlarından dolayı;

a) Yapı inşasında yer alan yapı sahipleri, işveren ve işveren temsilcileri,

b) Tasarımda, uygulamada ve denetimde görevli mimar ve mühendisler,

c) Yapı denetimi kuruluşları,

ç) Müteahhitler, imalatçılar ve danışmanları,

kusurlarına göre sorumludur.

(4) Binaların yangın algılama ve söndürme projeleri, tesisat projelerinden ayrı olarak hazırlanır. Bir kat alanı 2000 m2'den fazla olan katların tahliye projeleri mimari projelerden ayrı olarak hazırlanır. Tahliye projeleri diğer yapılarda mimari projelerde gösterilir.
Projeler; ilgili belediye itfaiye birimlerinin uygun görüşü alındıktan sonra, ruhsat vermeye yetkili merciler tarafından onaylanarak uygulanır. Belediye itfaiye birimlerince, projelerde değişiklik veya ilâve gerekli görülmesi halinde, istenilen değişiklik veya ilâvenin bu Yönetmeliğin hangi maddesine istinaden gerekli görüldüğünün belirtilmesi mecburidir.
Yorumlanması gereken, açıklık gerektiren veya belirsiz olan konularda Bayındırlık ve İskân Bakanlığının görüşü alındıktan sonra işlem ve uygulama yapılır.

(5) Yapı ruhsatı vermeye yetkili merciler; yangın söndürme, algılama ve tahliye projelerinin ve uygulamalarının bu Yönetmelik hükümlerine uygun olup olmadığını denetler.

(6) Sigorta şirketleri, yangına karşı sigorta ettirme talebi aldıkları binalarda, tesislerde ve işletmelerde, bu Yönetmelik hükümlerine uyulup uyulmadığını kontrol etmek mecburiyetindedir.

(7) Yangın güvenliği sistemlerinin teşvik edilmesi için, ilgili kanunlarda belirtilen vergi, resim ve harçlar hariç olmak üzere, kamu kuruluşlarınca proje onay ve denetim hizmetlerinden hiçbir şekilde vize, harç ve benzeri ad altında herhangi bir ücret talep ve tahsil edilemez.

Yangınsız günler dilerim.


İsmail YAZAN
GEBZE ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ
İTFAİYE MÜDÜRÜ

0 yorum: