YENİ YANMIŞ KULLANILMAZ HALE GELMİŞ BİR YÜRÜYEN MERDİVEN GÖRÜNTÜSÜ

Yürüyen Merdiven Nasıl Çalışır?

Katlar:
Döşeme plakaları bitmiş döşemeyle aynı seviyede olur ve altındaki makine alanlarına erişime izin vermek için ya menteşeli, ya da sökülüp takılabilir yapılır.
Tarak plakası, sabit kat ile hareketli basamak arasındaki parçadır. Tarak dişlerinin basamaklar üzerindeki çıkıntılar arasına girebilmesi için hafifçe aşağı doğru eğimlidir. Tarak dişlerinin ön kenarları çıkıntıların yüzeyinin altındadır.




Sahanlık:
Sahanlık, alt ve üst katlar arasındaki boşluğu birleştiren mekanik bir yapıdır. Sahanlık, esas olarak, tabanda ve üst kısmın hemen altındaki enlemesine kenetlerle birleşen iki yan bölümden oluşan içi boş bir kutudur. Sahanlığın uçları beton veya çelik desteklere dayanır.


BASİT ÇALIŞMA DÜNENEYİ DİYAGRAMI

Raylar:
Ray sistemi sahanlık içinde kurulur ve basamakları sonsuz bir döngü içinde çeken basamak zincirine kılavuzluk eder. İki ray vardır : biri basamağın önü için (basamak tekerleği rayı), diğeri de basamağın arka tekerliği içindir (arka tekerlek rayı). Bu rayların nispi pozisyonu basamakların tarak plakası altından çıkarak merdiveni oluşturmasına ve sonra tekrar sahanlığın içine girmesine sebep olur.
Üst kattaki geri dönüş rayları, basamakları üst kısım etrafında döndürerek tekrar zıt yönde harekete başlatır. Bir üst ray, basamak zinciri kendi üzerinde geri döndürüldüğünde arka tekerleklerin yerinde kalmasını sağlar


SÜREKLİ ÇALIŞAN TARAKLARIN (BASAMAK)ISINMALARINI GÖSTERİR ISI DİYAGRAMI




Yirminci yüzyılın ilk çeyreğinde yürüyen merdivenlerin birçok parçası ağaç ürünlerinden ürtilmekteydi. Bu gün bile Newyork kentinde bazı alışveriş merkezlerinde nostalji yaşansın diye bu ağaç parçalı yürüyen merdivenler kullanılmaktadır.( Macy's Herald Square N.Y ) Elbette bu tip ağaç parçalarına sahip merdivenler günümüzün metal parçalı olanlarına oranla daha yanıcıcı özellik göstermişlerdir.İşte bu agaç parçalı eski model bir yürüyen merdiven birisi 1987 yılında King Cross yangını olarak adlandırılan bir yangında büyük bir trajedi yaşanmasına neden oldu.



LONDRA METROSU KİNG CROSS İSTASYONU YÜRÜYEN MERDİVEN YANGINI FOTO 1 (ÖN GÖRÜNÜM)


LONDRA METROSU KİNG CROSS İSTASYONU YÜRÜYEN MERDİVEN YANGINI FOTO 2 (YAN GÖRÜNÜM)

1987 kasım’ının 18 inde Londra yer altı metrosunun King crooss mevkiinde yürüyen merdiven yanarak 31 kişinin ölümüyle sonuçlanan trajedi yaşanmıştır.
Yangın yağlı aksamlarda tozların-çöplerin-havların birlşmeleri ile kendiliğinden tutuşmuş ve büyük miktarda duman çıkarmaya başlamıştır. Bu da bilet satış salonunu duman ve alevle doldurarak ölüm ve yaralanmalara sebep olmuştur.
İnsanlar önce az miktardaki dumandan fazla etkilenmemişler fakat metro havalandırmasının baca etkisi yapması nedeniyle bol miktarda oksijen ile buluşan yangın çok hızlı büyüyerek ölümcül ısı ve zehirli gazların oluşumuna hız vermiştir.
Olaya 30 itfaiye aracı müdehale etmesine rağmen çok sayıda ölüm olması olayın hemen ertesi günü yöneticileri önlem almaya itmiştir.
Bu elim olayın ardından:İlk etapta
-Tüm yeraltında bulunan ağaç aksamlı yürüyen merdivenler sökülerek yerine metal parçalı olanlar yerleştirilmiştir.
-Tüm metrolarda yeni konuşlandırılan yürüyen merdivenlere otamatik söndürme sistemleri sprinklerler ve otamatik yangın algılama sistemleri konmuştur.
-Tüm kullanıcılar yılda iki kez yangın emniyet eğitimlerine alınmışlardır.
-Tüm yürüyenmerdivenli kısımlar acil durum eervisleri ile ( İtfaiye- Polis - Hastane ) bağlantılı çalışmayı öğrenmişlerdir.
Londra metrosunda kalabalık saatlerde aynı anda 100.000 insan seyehat etmektedir.
Dünyada ise günde 600 000 0000 insan yürüyen merdivenleri kullanmaktadır.
Her gün yeni bir yangın ve kaza olasılığı sadece bu nedenle artmaktadır.



YÜRÜYEN MERDİVEN YANGIN ÇIKIŞ NOKTALARI - NEDENLERİ NELERDİR?
-elektrik kabloları
-elektrik motorları
-halat sistem ve ray sistem yağları
-yağlı sistem üzerin yapışan hav kirleri
-Işıklandırma - aydınlatma sistemi
-Kumanda sistemi
-aşırı yük
-aşırı çalışma
-harici yangınlar
-sabotaj - kundaklama









HER ÜLKE KENDİ İNSANININ DAVRANIŞ ÖZELLİKLERİNE GÖRE ÖNLEMLER ALARAK UYARILARDA BULUNMAKTADIR.

Ahmet SERTKAN
YANGIN UZMANI

Kaynakça:
www.wtc.nist.gov/.../elevators
www.en.wikipedia.org/wiki
www.firerescue1.com
www.gendisasters.com
www.freepatentsonline.com
www.fire.nist.gov



0 yorum: